Back to Top
headerfacebook headerlinkedin headertwitter headergoogleplus
maandag, 02 December 2013 09:28

Zijn uw medewerkers wel echt gemotiveerd?

Written by
Rate this item
(0 votes)

Benieuwd? Doe de motivatiescan!

Motivatie van medewerkers is gezien de vergrijzing en de stijgende verloopintentie, zelfs in moeilijke economische tijden, actueler dan ooit tevoren. In tegenstelling tot wat men vaak denkt, is het niet gewoon een kwestie van geld, zoals blijkt uit een vorig artikel. Hierin gaven we 7 tips die een wezenlijk verschil maken in de motivatie van medewerkers, zonder hun loon of bonus te verhogen. In dit artikel gaan we dieper in op de 4 belangrijkste  tips die een fundamenteel verschil maken op de intrinsieke motivatie van uw medewerkers.

Bij intrinsieke motivatie komt de motivatie vanuit de persoon zelf. Deze handelt niet om een externe beloning te bemachtigen of een straf te ontkomen, maar vanwege de intrinsieke waarde van de activiteit op het moment zelf of voor het behalen van een doel in de toekomst. Laten we nu inzoemen op de 4 factoren die invloed hebben op de intrinsieke motivatie, namelijk zingeving, competentie, autonomie en impact. Het klavertje 4 van de intrinsieke motivatie zeg maar.

Zingeving. Mensen zijn van nature op zoek naar zingeving. Het is dus belangrijk om niet enkel duidelijk te maken waar het bedrijf voor staat en wat je wil bereiken maar ook welk aandeel elk individu hierin heeft. Lijkt logisch, maar niet evident blijkbaar als je weet dat minder dan 10% van de Belgische KMO’s een uitgeschreven strategieplan heeft. Zorg dus dat je hier werk van maakt en het vertaalt naar individuele en/of team doelstellingen. Zo weet iedereen wat er van hem of haar wordt verwacht en kan men zijn rol beter plaatsen in het grotere geheel.

Competentie. Zorg ervoor dat medewerkers zich bekwaam voelen.Geen slechter gevoel dan het idee dat je zal falen omdat je de job niet aankan. En zeg nu zelf wie faalt er graag? Stimuleer daarom het vertrouwen in eigen kunnen. Geef voldoende ondersteuning en bevorder het uitwisselen van ervaring. Creëer een gevoel van “ik ben verantwoordelijk maar sta er niet alleen voor”.

Autonomie. Verwar dit niet met iedereeen doet wat hij wil. Stimuleer wel het nemen van initiatief binnen duidelijk afgebakende grenzen. Zorg ook dat medewerers voldoende vrijheid krijgen in de uitvoering van hun job, want de tijd dat een medewerker zich 8 uur per dag laat bevelen ,zonder enige inspraak, in ruil voor een zak geld is al lang voorbij!

Impact. Geef uw medewerkers de mogelijkheid om mee het verschil te maken. Het hebben van impact blijkt een niet te onderschatten bron van motivatie. Stel uzelf de vraag: geef ik mensen de ruimte voor suggesties en wat doe ik daar dan mee? Koppel ik terug en binnen welke termijn? Geef ik wel eens een compliment voor de behaalde resultaten of aanpak?

Hoe hoger de intrinsieke motivatie, hoe sterker de betrokkenheid en hoe kleiner de kans op verloop. Het is dus belangrijk om te weten hoe  medewerkers uw organisatie beoordelen op de 4 verschillende elementen.

Om te helpen achterhalen hoe het staat met de intrinsieke motivatie van uw medewerkers ontwierpen wij de motivatiescan. In 20 vragen krijgt u een duidelijk beeld op de 4 verschillende elementen.

Hanteer volgende werkwijze:

  • Klik hier om de 20 vragen te downloaden
  •  Laat elke medewerker zichzelf beoordelen. Vraag om zoveel mogelijk  verduidelijking. Gebruik hiervoor het document reflectievragen motivatiescan.
  •  Beoordeel als leidinggevende uw medewerkers. Schat in wat zij zullen  antwoorden.
  •  Analyseer de antwoorden en ga dieper in op mogelijke verschillen.

Tip: Als u vooraf twijfelt over de openheid en eerlijkheid van de antwoorden, is het raadzaam om deze test door een niet betrokken  partij te laten afnemen. Zo haalt u het maximale uit te oefening en trekt u de juiste conclusies! Hulp nodig?Contacteer ons!

----------

Was dit artikel waardevol en wil u in de toekomst graag op de hoogte blijven van alle nieuws en praktische tips? Aarzel dan niet om u te registreren op onze nieuwsbrief en/of volg ons op de volgende sociale media : FacebookLinkedInTwitter of Google+.Gaat u liever nog een stap verder en wil u leren van anderen of uw kennis delen met anderen, registreer dan zeker op ons KMO kenniscentrum en laat van u horen!

Read 482 times Last modified on maandag, 25 April 2016 13:23
Pieter Van Hertbruggen

Pieter Van Hertbruggen: Mijn expertise ligt in het vertalen van de visie en de missie van het bedrijf naar een duidelijke en haalbare strategie. Hierbij houd ik rekening met de organisatie van het bedrijf, met name zijn structuur en zijn processen, maar ook met het personeel en hoe zij worden ingezet en gemotiveerd. Uit ervaring weet ik dat het implementeren of bijsturen van een strategie gepaard gaat met verandering en dat kan stroef verlopen. Mijn specialiteit is het begeleiden van veranderingen waarbij medewerkers zich sterker betrokken voelen wat sneller leidt tot betere resultaten. Daarnaast heb ik binnen mijn marketing ervaring de rol en het belang van het internet sterk zien evolueren van een informatief platform naar een middel om meer klanten te werven. Vanuit mijn persoonlijke ervaring en interesse wil ik bedrijven dan ook helpen om hun online aanwezigheid te verbeteren.

Pieter heeft 18 jaar ervaring binnen marketing, management en leidinggeven in de ICT-, distributie- en retailsector. Hij bouwde verschillende divisies succesvol uit en begeleidde meerdere veranderingstrajecten. Hij behaalde een diploma als Licentiaat in de Handelswetenschappen en volgde ook verschillende bijscholingen in personeelsbeleid, leiderschap en sociale media.

Business succes is, naast visie en strategie, het resultaat van doelgericht ingezet complementair individueel talent.

Zie   voor het volledige profiel van Pieter.
pieter.van.hertbruggen@codirect.be 0486/43.94.15

Media

More in this category: « Personeelsmotivatie voor KMO's

Leave a comment

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Joomla SEF URLs by Artio

Opgepast! Deze site gebruikt cookies en soortgelijke technologieën.

Indien u uw browser instellingen niet aanpast, gaat u hiermee akkoord. Meer weten

Begrepen

Privacybeleid CoDirect

Deze pagina is voor het laatst aangepast op 18 oktober 2013.

Wij zijn er van bewust dat u vertrouwen stelt in ons. Wij zien het dan ook als onze verantwoordelijkheid om uw privacy te beschermen. Op deze pagina laten we u weten welke gegevens we verzamelen als u onze website gebruikt, waarom we deze gegevens verzamelen en hoe we hiermee uw gebruikservaring verbeteren. Zo snapt u precies hoe wij werken.

Dit privacybeleid is van toepassing op de diensten van CoDirect. U dient zich ervan bewust te zijn dat CoDirect niet verantwoordelijk is voor het privacybeleid van andere sites en bronnen. Door gebruik te maken van deze website geeft u aan het privacy beleid te accepteren.

CoDirect respecteert de privacy van alle gebruikers van haar site en draagt er zorg voor dat de persoonlijke informatie die u ons verschaft vertrouwelijk wordt behandeld.

 

Ons gebruik van verzamelde gegevens

Gebruik van onze diensten

Wanneer u zich aanmeldt voor een van onze diensten vragen we u om persoonsgegevens te verstrekken. Deze gegevens worden gebruikt om de dienst uit te kunnen voeren. De gegevens worden opgeslagen op eigen beveiligde servers van CoDirect of die van een derde partij. Wij zullen deze gegevens niet combineren met andere persoonlijke gegevens waarover wij beschikken.

 

Communicatie

Wanneer u e-mail of andere berichten naar ons verzendt, is het mogelijk dat we die berichten bewaren. Soms vragen wij u naar uw persoonlijke gegevens die voor de desbetreffende situatie relevant zijn. Dit maakt het mogelijk uw vragen te verwerken en uw verzoeken te beantwoorden. De gegevens worden opgeslagen op eigen beveiligde servers van CoDirect of die van een derde partij. Wij zullen deze gegevens niet combineren met andere persoonlijke gegevens waarover wij beschikken.

 

Cookies

Wij verzamelen gegevens voor onderzoek om zo een beter inzicht te krijgen in onze klanten, zodat wij onze diensten hierop kunnen afstemmen.

Deze website maakt gebruik van “cookies” (tekstbestandtjes die op uw computer worden geplaatst) om de website te helpen analyseren hoe gebruikers de site gebruiken. De door het cookie gegenereerde informatie over uw gebruik van de website kan worden overgebracht naar eigen beveiligde servers van CoDirect of die van een derde partij. Wij gebruiken deze informatie om bij te houden hoe u de website gebruikt, om rapporten over de website-activiteit op te stellen en andere diensten aan te bieden met betrekking tot website-activiteit en internetgebruik.

 

Display-advertenties

Onze site gebruikt Google Analytics om demografische en interesserapporten te rapporteren.

 

Bezoekers kunnen zich afmelden voor Google Analytics voor display-advertenties en advertenties voor het Google Display Netwerk aanpassen met de Advertentie-instellingen.

 

Doeleinden

We verzamelen of gebruiken geen informatie voor andere doeleinden dan de doeleinden die worden beschreven in dit privacybeleid tenzij we van tevoren uw toestemming hiervoor hebben verkregen.

Derden

De informatie wordt niet met derden gedeeld. In enkele gevallen kan de informatie intern gedeeld worden. Onze werknemers zijn verplicht om de vertrouwelijkheid van uw gegevens te respecteren.

 

Veranderingen

Deze privacyverklaring is afgestemd op het gebruik van en de mogelijkheden op deze site. Eventuele aanpassingen en/of veranderingen van deze site, kunnen leiden tot wijzigingen in deze privacyverklaring. Het is daarom raadzaam om regelmatig deze privacyverklaring te raadplegen.

 

Keuzes voor persoonsgegevens

Wij bieden alle bezoekers de mogelijkheid tot het inzien, veranderen, of verwijderen van alle persoonlijke informatie die op moment aan ons is verstrekt.

Aanpassen/uitschrijven dienst nieuwsbrief

Onderaan iedere mailing vindt u de mogelijkheid om uw gegevens aan te passen of om u af te melden.

Aanpassen/uitschrijven communicatie

Als u uw gegevens aan wilt passen of uzelf uit onze bestanden wilt laten halen, kunt u contact met ons op nemen. Zie onderstaande contactgegevens.

Cookies uitzetten

De meeste browsers zijn standaard ingesteld om cookies te accepteren, maar u kunt uw browser opnieuw instellen om alle cookies te weigeren of om aan te geven wanneer een cookie wordt verzonden. Het is echter mogelijk dat sommige functies en –services, op onze en andere websites, niet correct functioneren als cookies zijn uitgeschakeld in uw browser.

 

Vragen en feedback

We controleren regelmatig of we aan dit privacy beleid voldoen. Als u vragen heeft over dit privacy beleid, kunt u contact met ons opnemen:

CoDirect
Ooievaarsdreef 13

2900 Schoten
+32498 92 55 29
info@codirect.be